Køb julegaven nu - Returret frem til den 21. januar 2018
Loading

Mikrofon

Her finder du et bredt udvalg i gode mikrofoner til alle formål. Vi har alt i almindelige mikrofoner, trådløse-mikrofoner, klemme-mikrofoner, headset-mikrofoner samt alt i mikrofon-tilbehør, såsom mikrofonkabler, mikrofonstativer mm. Vores mikrofon-udstyr er i en professionel kvalitet. Vi sælger det hele meget billigt, uanset om det er selve mikrofonen eller mikrofontilbehøret.

Tilslutning af mikrofon

Man kan tilslutte en mikrofon stort set alle lydindgange. Det kræver oftest bare de rigtige kabler. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du er i tvivl om hvad du skal vælge af kabel for at tilslutte en mikrofon til netop dit anlæg.
Skal du bruge en mikrofon til hjemmebrug, så er en billig løsning at vælge en guitarforstærker som højttaler da den har indbygget forstærker og er nem i brug. En anden nem løsning, som har en bedre lyd, er at tilslutte mikrofonen til en aktiv højtaler, det giver en super lyd, men der er kun mulighed for tilslutning af én mikrofon. Hvis du ønsker tilslutte flere mikrofon, skal du have et PA-anlæg.

Typer af mikrofoner

En mikrofon er ikke bare en mikrofon. De er stærkt specialiserede i forhold til hvad de skal bruges til. En mikrofon udviklet til at sætte i eller foran en stortromme vil næppe gengive en menneskestemme så nuanceret som en mikrofon udviklet til studiebrug. Ingen tvivl om at man kan få lyd ud af begge løsninger. Den første vil givet gengive stemmen så det er forståeligt, hvor den anden er skabt til at fange detaljer som den lille hvislen sangeren har på s'erne fordi han har en løs plombe i en hjørnetand. 
Til livebrug skal en mikrofon for det første være robust, den skal også have en karakteristik så den opfanger det der bliver sagt eller sunget i den. Det mest almindelige er cardioid eller på dansk nyrekarakteristik. 
 

Med følsomheden koncentreret i den retning hvor man normalt taler eller synger, undgår man at mikrofonen tager alt for meget uvedkommende med som f.eks. monitorlyd eller lyd fra baggear. Så er der lige en lille krølle der skal med. De fleste mennesker som ikke er vant til at tale i mikrofon, er slemme til holde mikrofonen lodret og tæt på navlehøjde. Så er det altså svært at få noget fornuftigt ud gennem anlægget. Selv om mikrofonen sættes på stativ og rettes mod talerens mund, kan folk generelt ikke lide at komme tæt på makronen, og ofte taler folk i alle mulige andre retninger end mikrofonen, med stærkt svingende lydniveau til følge. 
Hvad gør man så? Jo, hvis det er en talerstol hvor mange forskellige skal tale på skift, bruger man 2 mikrofoner, placeret hhv lidt til højre og venstre for midten. Så kan taleren tale lidt til højre og venstre uden at det går væsentligt ud over lydniveauet. Er det nu en foredragsholder eller en der måske samtidig skal vise plancher osv er en trådløs klemmemikrofon eller et trådløs headset den bedste løsning. Taleren kan snakke løs uden at tænke over mikrofonen. Man skal selvfølgelig lige være opmærksom på, at der ikke kan komme noget tøj eller andet til at gnide op ad en klemmemikrofon - det støjer helt vildt. 
Vi har naturligvis bud på velegnede mikrofoner. Til sang hvor man er meget tæt på mikrofonen er Thornton DM109 eller den lidt bedre Omnitronic VM-200 S oplagte kandidater til et hårdt liv på landevejene. Skal det være trådløst har vi et godt udvalg i Karsect trådløse systemer. 

Forskellen på en dynamisk og kondensator mikrofon

Helt firkantet var tommelfingerreglen i mange år, at dynamiske mikrofoner blev brugt til live-formål, mens kondensatormikrofoner var noget der blev brugt i studier. Helt så firkantet er det ikke mere. Dynamiske mikrofoner har altid været brugt i stor udstrækning sammen med kondensatormikrofoner i studierne. De seneste 15-20 år har kondensatormikrofonerne indtaget scenerne med nogle rigtig gode vokalmikrofoner. 
Dynamiske mikrofoner er generelt mere modstandsdygtige over for det hårde liv på landevejen. Mange bands er indehavere af et antal mikrofoner som i større eller mindre grad ligner skrot, men de virker stadig. 
Kondensatormikrofoner er lidt mere sarte, til gengæld har de en opløsning og transientgengivelse helt i top. Det vil sige, at de generelt er bedre til detaljer. Kondensatormikrofoner er ofte også betydeligt mere følsomme en dynamiske mikrofoner. De kan bedre opfange hvis der ikke bliver sunget eller talt direkte i dem. Det er meget svært at fremhæve den ene type frem for den anden. Skal man endelig generalisere, så vil dynamiske mikrofoner klare sig fint i et højoktan rockband. Kondensatormikrofonen vil på den 
anden side gengive tale og instrumenter en smule mere klart.