Når du først begynder at se dig omkring efter en mikrofon, kan det godt være svært at orientere sig i alle de forskellige muligheder. Hvad dækker de forskellige betegnelser over? Hvad skal en mikrofon kunne - og hvordan passer den lige til det formål, du skal bruge den til?

Samtidig er der også nogle andre faktorer, du skal være klar over. Først og fremmest, at en mikrofon ikke virker "alene". Mikrofonen er bygget til at fange lyden af din stemme, et instrument eller fra eksempelvis en guitarforstærker og omsætte den til et elektrisk signal, som sendes via et kabel til en forstærker eller mikserpult, som så igen sender signalet til højttalerne.

Dynamisk mikrofon

Når man almindeligvis tænker på en mikrofon, kommer de fleste af os til at forestille os en genstand, som er lidt "kegleformet" eller har form som en slank isvaffel med et hoved, som man synger eller taler ind i. Den type mikrofon, vi tænker på, er dem, man ser alle steder på musikscenerne, og som mange måske husker, at deres gamle skoleleder bankede på for at teste den og talte tøvende ind i, når der var morgensamling... Det hedder en dynamisk mikrofon.

En dynamisk mikrofon er især velegnet til at bruges i støjfyldte miljøer som for eksempel på en scene, hvor der også er andre lydkilder, som kører for fulde drøn. Den er nemlig ikke så følsom og kan modstå selv ganske høje lydtryk og den er oftest også mere holdbar end kondensatormikrofonen, som bliver nævnt straks nedenfor.

For dynamiske mikrofoner kan det være en ulempe, at frekvensområdet er smallere og mere ujævnt end ved kondensatormikrofoner. Det betyder, at spændet mellem dybe og høje toneregistre ikke er nær så bredt, og at linien fra dyb til høj ikke nødvendigvis er helt lige. Det skyldes måden mikrofonen er konstrueret på, og det er derfor en rigtigt god idé at sætte dig grundigt ind i, om netop din mikrofon skulle ske at have et "hul" i frekvenskurven lige i de frekvenser, hvor du troede, at du skulle optage en sød lille melodi på din tværfløjte!

Kondensatormikrofon

En kondensatormikrofon er som regel større end en dynamisk mikrofon. Den har en større membran til at opfange lyden, og den kører på strøm (oftest 48v "phantom power") og er derfor mere følsom. Generelt siger man, at en kondensatormikrofon ikke kan håndtere støjfyldte miljøer med mere end 80 dB, men fordelen ved den er, at den er meget følsom og god til at opfange detaljerne i lydbilledet, når blot man bruger den i mindre støjfyldte situationer. Den er for eksempel uovertruffen til studiebrug eller til videoblogning hjemme fra dig selv.

Fordi kondensatormikronen er mere følsom, er det en god idé at bruge en "shockmount" til at montere den i, så vibrationer fra omgivelserne ikke forplanter sig gennem mikrofonstativet og bliver til uønskede lyde i systemet!

Frekvensområdet på en kondensatormikrofon er meget bredt og jævnt, så du behøver ikke at være helt så opmærksom på dens frekvenskurve, som hvis du vælger en dynamisk mikrofon.

KardioideOptageretning

De fleste mikrofoner er "kardioide". Det betyder, at optageretningen har form mere eller mindre som et omvendt hjerte. Der kan være stor forskel på mikrofoners retningskarakteristik, og du skal sørge for at købe den rigtige til netop dit behov. Nogle er "ultrakardioide", hvilket betyder at de er meget retningsbestemte.

Der findes også mikrofoner, som kan optage hele vejen rundt (360 grader) eller "figure 8" mikrofoner, hvis optageretning/-felt set oppefra ligner et 8-tal med mikrofonen i midten, så man for eksempel kan være to sangere, der synger ind i mikrofonen fra hver sin side.

Hvis din mikrofon skal opfange lyd over længere afstande eller i meget støjfyldte miljøer, som for eksempel, når man ser den samlede "verdenspresse" interviewe en minister på TV, skal du gå efter en "shotgun-mikrofon", som er ekstremt retningsbestemt. Her skal du til gengæld være meget opmærksom på, at den peger direkte mod den lydkilde, som du ønsker at opfange!

Stik

Det lyder måske banalt, men du skal altid huske at checke, at mikrofonen er udstyret med et stik, der passer i din mikserpult, forstærker eller aktive højttalere. De fleste mikrofoner er udstyret med en ledning - eller passer til én, der har det såkaldte XLR-stik. Sådan et stik vil passe i alle mixerpulte og i mange aktive højttalere. Her er en kort oversigt over de mest gængse typer:

Stik

  • XLR - det mest normale. Passer til alle mixerpulte, AD-konvertere, interfaces eller lydanlæg i det hele taget
  • Jack - hvad enten det er minijack eller det almindelige (store) jackstik, så bruger mange effektprocessorer til guitar sådan et stik. Det gælder oftest også, hvis de også indeholder en preamp til sangmikrofon
  • USB - hvis du har tænkt dig at køre mikrofonen direkte i din computer uden brug af lydkort eller interface, skal du bruge et USB stik

Husk

Der er lige et par detaljer, som er værd at huske, når du kigger på mikrofon

  • Husk at checke, om der er ledning med til din mikrofon, eller om den skal købes separat
  • Husk også, at en mikrofon i sig selv kun er en form for bindeled mellem stemmen og forstærkeren. Du skal med andre ord have "andet og mere" end blot en mikrofon, for at du kan forstærke eller optage lyden
  • Hvis du har kig på en kondensatormikrofon med 48v "phantom power", skal du være sikker på, at din forstærker eller mikserpult understøtter det
  • Tænk over, om din mikrofon skal være trådløs. I så fald skal du købe et sæt med mikrofon og modtager - eller i hvert fald være opmærksom på, at du skal have begge dele!
  • Husk, at der ikke findes én retningskarakteristik eller mikrofontype, som er "bedre". De passer i stedet til forskellige behov, og det er meget vigtigt, netop at være opmærksom på, hvilken sammenhæng mikrofonen skal benyttes i!

HUSK også, at DanGuitars supportmedarbejdere altid er klar med hjælp og gode råd i butikken, på telefon eller via vores chat!