Hurtig levering
Returret til 24/1-2023
Vi er e-mærket

Taylor 514CE-Urban Ironbark/Torrified Sitka western-guitar

  • Fremstillet i Californien, USA
  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Auditorium kropsform
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt torrefactions behandlet sitka dæk
  • Bund og sider i amerikansk ironbark
  • Leveres inkl. original Taylor hardcase
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

514ce Urban kombinerer massivt amerikansk ironbark træ på bund og sider med et dæk i udsøgt massivt torrefactions behandlet sitka gran. Massivt ironbark giver guitaren en sød, muskuløs klang, der blander palisanders hifi egenskaber med mahogni træets varme og slagkraftige mellemtone. Mens Sitka gran tilfører en klokkeagtig brillianse og et bredt dynamisk område. Dækket er behandlet med torrefaction, som er en proces, hvor træet opvarmes til en lav temperatur i et iltfrit miljø, hvilket reducerer urenheder i træet og resulterer i vægttab og øget stivhed. Processen producerer en kemisk reaktion i træet, som er meget lig den proces, som træ gennemgår, når det bliver tørret i årtier. Slutresultatet er et ekstra resonant letvægtsdæk, der frigiver en tone, som er meget lig den tone, man får fra en gammel guitar, der er blevet elsket og spillet på i årevis. Tonen i en torrefied top er imponerende, og når den er parret med ironbark bund og -sider, resulterer det i en guitar med ekstra meget anslag, projektion og varme. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

Grand Auditorium

Taylor 514ce urban V-Class er bygget som en Grand Auditorium model med massivt sitka gran på dækket og med bund og sider i ironbark. Grand Auditorium modellen blev oprindeligt udviklet i 1994 af Bob Taylor, og er Taylors mest populære og alsidige kropsform. Grand Auditorium er en mellemstørrelse kropsform, som ligger et sted imellem en Dreadnought og en Grand Concert. Mens den større Dreadnought traditionelt bliver betragtet som en plekterguitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspilsguitar, så er Grand Auditorium designet til at levere på begge fronter. Formen producerer en original akustisk stemme, der er stor nok til at håndtere både plekter og fingerspil, med en imponerende balance over hele tonespektret, især i mellemtonen, hvor Grand Auditorium gengiver tonerne klare og veldefinerede.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren som understøtter dækket, og som hjælper til med at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk ""motor"" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma, der betyder at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stiv og fleksibel og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det efterfølgende har vist sig, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 514ce Urban V-Class er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.

Taylor guitarhalsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker, producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volumen, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 514ce Urban V-Class til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Læs hele beskrivelsen
26,199.00 DKK
Varen er på lager - Levering 1 - 2 hverdage
loading
Tilfredshedsgaranti: Returret til 24. januar 2023
Varenr.:TL-514CE-URBAN

Beskrivelse

  • Fremstillet i Californien, USA
  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Auditorium kropsform
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt torrefactions behandlet sitka dæk
  • Bund og sider i amerikansk ironbark
  • Leveres inkl. original Taylor hardcase
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

514ce Urban kombinerer massivt amerikansk ironbark træ på bund og sider med et dæk i udsøgt massivt torrefactions behandlet sitka gran. Massivt ironbark giver guitaren en sød, muskuløs klang, der blander palisanders hifi egenskaber med mahogni træets varme og slagkraftige mellemtone. Mens Sitka gran tilfører en klokkeagtig brillianse og et bredt dynamisk område. Dækket er behandlet med torrefaction, som er en proces, hvor træet opvarmes til en lav temperatur i et iltfrit miljø, hvilket reducerer urenheder i træet og resulterer i vægttab og øget stivhed. Processen producerer en kemisk reaktion i træet, som er meget lig den proces, som træ gennemgår, når det bliver tørret i årtier. Slutresultatet er et ekstra resonant letvægtsdæk, der frigiver en tone, som er meget lig den tone, man får fra en gammel guitar, der er blevet elsket og spillet på i årevis. Tonen i en torrefied top er imponerende, og når den er parret med ironbark bund og -sider, resulterer det i en guitar med ekstra meget anslag, projektion og varme. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

Grand Auditorium

Taylor 514ce urban V-Class er bygget som en Grand Auditorium model med massivt sitka gran på dækket og med bund og sider i ironbark. Grand Auditorium modellen blev oprindeligt udviklet i 1994 af Bob Taylor, og er Taylors mest populære og alsidige kropsform. Grand Auditorium er en mellemstørrelse kropsform, som ligger et sted imellem en Dreadnought og en Grand Concert. Mens den større Dreadnought traditionelt bliver betragtet som en plekterguitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspilsguitar, så er Grand Auditorium designet til at levere på begge fronter. Formen producerer en original akustisk stemme, der er stor nok til at håndtere både plekter og fingerspil, med en imponerende balance over hele tonespektret, især i mellemtonen, hvor Grand Auditorium gengiver tonerne klare og veldefinerede.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren som understøtter dækket, og som hjælper til med at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk ""motor"" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma, der betyder at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stiv og fleksibel og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det efterfølgende har vist sig, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 514ce Urban V-Class er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.

Taylor guitarhalsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker, producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volumen, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 514ce Urban V-Class til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Youtube thumbnail
Afspil

Skriv din anmeldelse her

Anmeldelser (0)