- Fremstillet i Californien, USA
- 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
- Med den populære Taylor hals
- Grand Symphony kropsform
- V-Class, spande-mønster
- Med Soundport cutaway
- Massivt sitka grandæk med bund og sider i asketræ
- Leveres inkl. original Taylor hardcase
- Ibenholt gribebræt med 20 bånd
Taylor 326ce V-Class er især populær blandt de guitarister, der skal bruge en tilforladelig og vellydende western-guitar til alle former for arrangementer, og som tillige kan bruges i studiet. Taylor 326ce er en Grand Symphony western-guitar med fremragende respons og en naturlig, harmonisk tone. Kroppen er sammensat af asketræ på bund og sider, mens dækket er udført i sitka gran, som giver 326ce en klokkeagtig brillianse og et bredt dynamisk område. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.
Grand Symphony
Taylor Builders Edition 326ce er bygget som en Grand Symphony model med massivt sitkagran på dækket og med bund og sider i asketræ. Grand Symphony modellen blev oprindeligt udviklet i 2006 af Andy Powers, og siden forbedret i 2020. Grand Symphony modellen fremstår som en turboladet version af Grand Auditorium modellen, som med en anelse større krop giver 326ce en lidt mere potent og dynamisk allround-lyd. Du kan således forvente, at få en western-guitar med en dybere bas, tykkere diskanter og øget volume, samt en mere vedholdende klang i basområdet. Alt sammen uden at ændre på guitarens tonale balance og klarhed.
Soundport udskæringen på Grand Symphony guitaren er en delvis florentinsk udskæring, der lader guitarens bund forblive uberørt af udskæringen samtidigt med, at den giver os et ekstra lydhul, som forbedrer guitaren projektion samtidigt med, at udskæringen giver lettere adgang til guitarens højere bånd.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 326ce er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999 og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14 bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.
Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19 bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14 bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende”, når det bliver limet direkte på dækket som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14 bånd mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.
Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er den justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup som Taylor har placeret bag ved sadlen og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel hvilket er baseret på den langvarige antagelse at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.
Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 326ce V-Class til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.