- Fremstillet i Californien, USA
- 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem
- Med den populære Taylor hals
- Grand Theater kropsform
- C-Class, spande-mønster
- Massivt udsøgt sitka gran dæk med 2-delt bund og sider i massivt østindisk palisander (rosewood)
- Leveres inkl. original Taylor hardcase
- Ibenholt gribebræt med 20 bånd
Builder’s Edition 811e V-Class kombinerer massivt østindisk palisander (rosewood) på bund og sider med et dæk i udsøgt massivt sitka gran. Kombinationen af massivt østindisk palisander (rosewood) og sitka gran hører til i den absolutte topklasse, og er den mest populære og efterspurgte kombination af træ til håndbyggede western-guitarer. Det skaber en guitar med udsøgte tonale kvaliteter, hvor østindisk palisander (rosewood) leverer en klang, som er både dybere i bassen, og som har et større harmonisk indhold i diskanten, en klang som kan beskrives som sød og gnistrende med mere artikulation.
Grand Theater kropsform
Taylor 811e er bygget som en Grand Theater model med massivt sitka gran på dækket og med bund og sider i østindisk palisander (rosewood). Med sin kortere krop og strengelængde er Grand Theaters proportioner mindre end Grand Concert, men større end GS Mini. Et design der befinder sig lige der, hvor komfort og rig, massiv træ tone mødes.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor GT 811e er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999 og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14 bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.
Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19 bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14 bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende”, når det bliver limet direkte på dækket som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14 bånd mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.
Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er den justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup som Taylor har placeret bag ved sadlen og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel hvilket er baseret på den langvarige antagelse at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.
Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor GT 811e til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.