Hurtig levering
30 dages tilfredshedsgaranti
Vi er e-mærket

Taylor American Dream AD17e Blacktop western-guitar

Taylor
  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Pacific kropsform
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt gran dæk med bund og sider i massiv ovankol
  • Leveres inkl. original Taylor softcase
  • Eucalyptus gribebræt med 20 bånd

Taylor AD17e er en Grand Pacific western-guitar med fremragende respons og en tilstedeværende og fast bas. Grand Pacific er Taylors bud på en roundshoulder dreadnought, og med den introducerer Taylor en helt ny sonisk kvalitet til Taylor familien. Lyden er klar og direkte og i forhold til den "moderne" akustiske western-guitar har Taylor AD17e Grand Pacific en bred klang med en udjævnethed, som skaber dens klare og brilliante lyd.

AD17e er fremstillet af ovankol træ på bund og sider, som har en klang der er meget lig palisander, men med en mere udjævnet mellemtone. Klangen bliver suppleret af en klokkeagtig brilliance og et bredt dynamisk område, som den massive sitka gran på dækket tilfører. Du får Taylors revolutionerende V-Class spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren, der understøtter dækket, og som hjælper til med at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma, der betyder at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af, hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere, så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stift, fleksibelt og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det viser sig efterfølgende, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet, da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor AD17e er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et Eucalyptus gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitarhals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på den samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter eucalyptus gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende”, når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have, for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse, at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spille aggressivt på guitaren.

Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner, som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal, du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor AD17e til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Udgået hos os
Varenr.:TL-AD17E-BK

Beskrivelse

  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Pacific kropsform
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt gran dæk med bund og sider i massiv ovankol
  • Leveres inkl. original Taylor softcase
  • Eucalyptus gribebræt med 20 bånd

Taylor AD17e er en Grand Pacific western-guitar med fremragende respons og en tilstedeværende og fast bas. Grand Pacific er Taylors bud på en roundshoulder dreadnought, og med den introducerer Taylor en helt ny sonisk kvalitet til Taylor familien. Lyden er klar og direkte og i forhold til den "moderne" akustiske western-guitar har Taylor AD17e Grand Pacific en bred klang med en udjævnethed, som skaber dens klare og brilliante lyd.

AD17e er fremstillet af ovankol træ på bund og sider, som har en klang der er meget lig palisander, men med en mere udjævnet mellemtone. Klangen bliver suppleret af en klokkeagtig brilliance og et bredt dynamisk område, som den massive sitka gran på dækket tilfører. Du får Taylors revolutionerende V-Class spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren, der understøtter dækket, og som hjælper til med at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma, der betyder at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af, hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere, så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stift, fleksibelt og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det viser sig efterfølgende, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet, da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor AD17e er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et Eucalyptus gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitarhals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på den samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter eucalyptus gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med at gribebrættet bliver ”flydende”, når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have, for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse, at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spille aggressivt på guitaren.

Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner, som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal, du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor AD17e til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Youtube thumbnail
Afspil

Skriv din anmeldelse her

Anmeldelser (0)

Skriv dit spørgsmål her

Spørgsmål (0)