Loading

Akai

Akai hører til de firmaer i musikinstrument branchen som har sat et eftertryggeligt præg på den måde vi laver og tænker musik. Det mobile hjemmestudie, sampleren og den allesteds nærværende MPC er alle sammen udstyr som har sin oprindelse hos Akai.

Akai blev grundlagt i 1946 og beskæftigede sig i de første mange år primært med udvikling, salg og produktion af hi-fi udstyr såsom båndoptagere, pladespillere, forstærkere, mikrofoner og højttalere. I 1984 vælger Akai at ekspandere deres aktiviteter inden for musik instrument branchen og grundlægger Akai Professional.

5 vare(r)

Side 1 af 1

Sorter faldende

5 vare(r)

Side 1 af 1

Sorter faldende

Det mobile studie

Akai Professional lancerer i deres første par år en række skelsættende produkter heriblandt MG1212, det første bærbare mobile musikstudie som kunne optage op til 12-spor på et VHS bånd. Akai AX-80, en 8-stemmet analog synthesizer med split funktion. Og S612, en 12-bit digital sampler i rack format. Akai’s produkter indtager musikbranchen de storm og de sætter alle sammen deres tydelige præg på 80’ernes musik billede. Men Akai’s største bedrift og det mest indflydelsesrige produkt som Akai står bag bliver MPC’en.

Gennembrudet med MPC

I 1988 lancerer Akai MPC60 som er udviklet via et samarbejde mellem Akai Professional og Roger Linn. Trommemaskiner havde, op igennem 80’erne, opnået stor udbredelse og hiphop brugte i stor omfang Akai sampleren til at optage dele at eksisterende udgivelser for at bruge disse som grundlag for nye kompositioner. MPC60 var en 16-stemmet polyfonisk 12-bit/40kHz sampler og 99-spors sequencer designet til at kunne fungere som en alt-i-en musikproduktionsenhed der samlede trommemaskinen og sampleren i en enhed samtidigt med at den var prissat så den var overkommelig for den udøvende musiker. Med Fire MIDI udgange og dens interne sequencer kunne MPC60 synce med eksterne sequencere og synthesizere således at den kunne indtage rollen som den centrale styringsenhed i en studieopsætning. MPC’en og dens efterfølgere, herunder den succesfulde Akai MPC3000, blev hurtigt uundværlig for datidens elektroniske musikere og man har svært ved at forstille sig hvordan hiphop og rap musikken ville have udviklet sig hvis ikke vi havde haft den. MPC’en er i dag, 30 år efter at den blev lanceret, det primære værktøj for den kreative elektroniske musiker herunder for megastjerner som Kanye West, J Dilla, Dr. Dre og Marc Ronson.

Fra spolebånd til harddisk recordere

Samtidigt med at Akai’s MPC indtager musiker scenen så indtager Akai’s harddisk recordere studiemiljøet. I 1993 lancerer Akai deres første digitale harddisk recorder og den bliver i 1994 efterfulgt af DR8 og af DR16 i 1995. Akai’s DR harddisk recordere udmærker sig ved at kunne optage lyd i en kvalitet som kunne måle sig med datidens spolebåndoptagere samtidigt med at de var væsentligt nemmere at anvende. Og så sparede man studierne for den udgift at skulle anskaffe sig de dyre ½” og 1” spolebånd.

Økonomiske svingninger - tilbage til MPC'en

I 1999 bliver Akai Professional overtaget af en gruppe af amerikanske investorer og det bliver starten på en blodfattig periode i Akai Professionals lange historie. Strømmen af spændende nye produkter går lidt i stå og markedet for harddisk recordere overtages efterhånden af andre producenter især Roland og Alesis ADAT. I 2004 bliver Akai Professional overtaget af Jack O'Donnell, som nu, udover at eje Denon, M-Audio, Numark og Alesis. også ejer Akai. O’Donnell får sat skik på Akai Professional og fører Akai tilbage til sine kerne kompetencer. Under O’Donnell begynder Akai at videreudvikle på MPC’en og lancerer i 2012, MPC Renaissance og MPC Studio og i 2017 lanceres de nyeste og mest opdaterede udgaver af MPC’en som vi endnu har set, nemlig MPC Live og MPC X. Derudover ekspanderer Akai kraftigt via et bredere varesortiment der nu også omfatter MIDI keyboard, controllere, trommemaskiner, pladespillere og software.
Det ”gamle” Akai, som grundlage Akai Professional i 1984. Gik i 2000 konkurs med en gæld på 1,1 milliard dollars godt hjulpet på vej af bestyrelses formanden, James Ting. Som angiveligt havde begået underslæb for 800 millioner dollars.