- 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
- Med den populære Taylor hals
- Grand Auditorium kropsform
- Massivt Torrefied Sitka grandæk
- Bund og sider i Valnøddetræ
- Leveres inkl. original Taylor transporttaske
- Ibenholt gribebræt med 20 bånd
Taylor 214ce Grand Auditorium
Taylor 214ce er en guitar, som hører hjemme i Taylors 200 Serie, hvilket er en serie af guitarer, som byder på professionelle egenskaber, og fabelagtig byggekvalitet, til en overkommelig pris. Det er en western-guitar, som blander traditionel og moderne guitarbygning, og som præsenterer sig som et spændende og alsidigt instrument, der putter spilleglæden i højsædet. Med fortrin som dæk i massivt Torrefied Sitka gran, bund og sider i lamineret valnød, venetiansk cutaway, ibenholt gribebræt, og den så eftertragtede Taylor halskonstruktion, giver Taylor dig her en inspirerende og musikalsk western-guitar, som du får glæde af i årtier.
Grand Auditorium krop og lækkert træ
Taylor 214ce er bygget som en Grand Auditorium model med massivt Sitka gran på dækket og med bund og sider i valnøddetræ. Denne trækombination tiltaler ofte guitarister, der kan lide en god blanding af volumen, projektion og varme overtoner.
Sitka-gran bruges på mellem 85 og 90 procent af de guitarer, som Taylor producerer. Dets kombination af styrke og elasticitet resulterer i et bredt dynamisk frekvensområde, som giver skarp artikulation og fungerer fint sammen med alt fra aggressivt akkordspil og flatpicking til fingerpicking.
På denne guitar har Taylor endda monteret et Torrefied grandæk, hvilket dækker over en bageproces, der har til det formål at trække fugt og sukkerkrystaller ud af det massive træ, så det bliver endnu lettere og mere resonant. Dette er i høj grad med til at gøre Taylor 214ce til en meget dynamisk og musikalsk guitar, og så ser det jo smukt ud, med den subtile karamel-glød på det ellers så lyse Sitka gran.
Ligesom koa, har valnøddetræet nogle fine, lyse diskantnoter, men med en mere tilstedeværende mellemtone, som ligger et sted mellem lydegenskaberne fra mahogni og rosentræ. Valnød starter også lidt dybere i bunden, hvilket giver den en behagelig bas.
Grand Auditorium kroppen blev oprindeligt udviklet i 1994 af Bob Taylor, og er Taylors mest populære og alsidige kropsform. Grand Auditorium er en mellemstørrelse kropsform, som ligger et sted imellem en Dreadnought og en Grand Concert.
Mens den større Dreadnought traditionelt bliver betragtet som en plekterguitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspilsguitar, så er Grand Auditorium designet til at levere på begge fronter. Formen producerede en original akustisk stemme, der var stor nok til at håndtere både plekter og fingerspil, med en imponerende balance over hele tonespektret, især i mellemtonen hvor Grand Auditorium gengiver tonerne klare og veldefinerede.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 214ce er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals, som er endnu en innovation fra Taylor, går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål, at skabe en mere lige og stabil guitar hals.
Taylor guitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for, at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan være en særdeles gennemgribende operation på en konventionel guitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickupdesign, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse af at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.
Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for, at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickupsensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbracon skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volumen, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur som gør, at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 214ce til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.