Hvad betyder akustikken?

Du ved det sikkert allerede, når du klikker ind på denne artikel, men lad os slå fast én gang for alle, hvor vigtig akustikken i dit hjemmestudie er, når du indspiller: MEGET vigtig!!! Nogle mener, at de akustiske betingelser i studiet er den mest afgørende faktor for resultatet af dine indspilninger...

Forstå lyden

Lyd bevæger sig meget rundt i lokalet. I virkeligheden er det kun en meget lille del af lydbølgerne, som rammer en mikrofon direkte - altså i mere eller mindre lige linie fra lydkilden til mikrofonen. "Resten" af lyden rammer først mikrofonen nogle mikroskopiske øjeblikke senere, efter at lydbølgerne først er blevet reflekteret fra overfladerne i lokalet.

Overfladerefleksionen, dér hvor du indspiller, betyder med andre ord helt utroligt meget for, hvad din mikrofon opfanger. Det gælder alle former for indspilning med mikrofon fra mic'ede forstærkere til sang, trommer og klaver. Lyden "kastes" rundt i lokalet, og det er vigtigt at få styr på den. Det gælder i øvrigt både med hensyn til selve indspilningen og den senere fase med redigerings og mixing.

Ethvert rum har en naturlig rumklang eller refleksion. Prøv blot at stille dig midt i rummet og klappe i hænderne. Dén rumklang, du oplever, kommer fra overfladerefleksioner i lokalet, hvor lyden kastes rundt og i sidste ende tilbage til dine egne ører. Lydbølgerne fra selve klappet rammer altså på en måde dine ører "flere gange". Det samme er tilfældet i forholdet mellem mikrofonen og den lyd, du ønsker at indspille, ligesom det gælder for lyden fra dine studiemonitors, når du lytter til dit mix.

Du har brug for lyddæmpning!

De fleste har set de skumlignende paneler på væggene i professionelle studier. Sådan nogen skal du også have, for de er der ikke kun for at se smarte ud. De dæmper og kontrollerer lydbølgerne, så der kommer mindst mulige uønskede lydbølger tilbage til mikrofonen.

Lyddæmpning er ikke lydisolering!

Det er værd lige at gøre opmærksom på, at lydisolering handler om at få styr på, hvor meget lyd der kan komme ind eller ud af lokalet. Det er naturligvis også meget vigtigt at sørge for, at der ikke kommer hylende sirener og trafikstøj med på indspilningerne, men det er ikke temaet for dette indlæg.



 

Hvis du ønsker at gøre mere for din lydisolering, er du nødt til at gå mere drastisk til værks med hensyn til konstruktionen af selve lokalet. Hvis du ikke er bange for at læse engelsk, kan du hente masser af viden og inspiration til lydisolering her.

Basstraps

Det absolut vigtigste er at få styr på de dybe frekvenser. De store, langsomme lydbølger fanges især i hjørnerne, hvor de kastes rundt og reflekteres vilkårligt rundt i lokalet og rammer mikrofonen på uønskede tidspunkter og fra sære vinkler. Til at få styr på dét, skal du bruge basstraps - eller "basfælder" som man kan kalde dem på dansk.

Især i mindre lokaler kan refleksion af basfrekvenser være et problem, og da hjemmestudier næsten uden undtagelse se små, så siger det sig selv, hvor vigtige basstraps er.



De fleste basstraps, som du kan få "i håndkøb" er såkaldt porøse dæmpere, som oftest består af en slags skum eller isoleringsmateriale. De dæmper BÅDE de dybe og høje frekvenser, og hjælper på den måde ikke kun med bassen. Lad dét være endnu en god grund til at gøre dine basstraps til en prioritet!

Akustikpaneler

Mange tænker på akustiske paneler som det foretrukne instrument til lyddæmpning. De er dog langt fra så vigtige som basstraps og er samtidig ikke gode til at opfange de lavere frekvenser. Basstraps opfanger på den anden side frekvenser over hele spektret.

De er ofte billigere end basstraps og dækker et større areal, men dæmper som nævnt ikke nær så effektivt som basstraps.

Diffusion

Diffusion betyder spredning. En diffuser er et godt supplement til lyddæmpningen, fordi en medvirker til at sprede lydbølgerne effektivt, så man undgår at bestemte frekvensområdet bliver fanget i dele af lokalet og derefter reflekteret på en uønsket måde. Husk igen, at det handler om at sørge for, at mikrofonen så vidt muligt opfanger lyd direkte fra lydkilende - og IKKE i form af refleksioner fra resten af rummet.



 

 

Det er nok lidt sværere at lave en hjemmebygget diffuser, så her bør man søge at købe den fra en professionel udbyder.

Sådan gør du

  1. Start med at stille dig midt i rummet og klappe i hænderne. Så gælder det om at bruge ørerne for selv at vurdere lyden i rummet. Dét gentager du MANGE gange i løbet af processen med opsætning af lyddæmpning. I princippet bør du gøre det, hver gang du har sat en eneste basstrap eller et akustikpanel op.
  2. Først opsættes alle de basstraps, du kan opdrive. De placeres bedst i hjørner, hvor både to vægge og loft eller gulv mødes. De kaldes "trihedrale hjørner," fordi tre kanter møder hinanden dér.
  3. Dernæst er det tid til akustikpanelerne. Der bør opsættes nogle stykker i "dihedrale" hjørner, hvor kun to flader støder sammen som for eksempel, hvor to vægge møder hinanden eller én væg møder eksempelvis loftet. Dernæst skal der monteres nogle stykker på væggene. De behøver ikke danne en ensartet flade, men kan sagtens monteres i "ternet" mønster. Hvis lokalet er lille, er der ingen grund til at montere akustikplader overfor hinanden. Så er det bedre at sætte dem forskudt, så en flade, der er dækket på den ene væg får lov at være bar væg på den anden. Hvis rummet også skal bruges til mix via dine studiemonitors bør du opsætte akustikpaneler på væggene foran og bagved dem.
  4. Placér eventuelle diffusere.
  5. HUSK at klappe og lytte så ofte som muligt i løbet af processen!

 

Placering af lyddæmpning

Basstraps skal placeres i hjørner og er formet, så man heller ikke er i tvivl om netop dét!

 


 

Med hensyn til placeringen på væggende, bør "basfælderne" anbringes så nær de "trihedrale" hjøner som muligt. Det betyder de hjørner, hvor tre "kanter" eller samlinger støder sammen, som det ses på denne illustration:

Så er det de akustiske panelers tur... De anbringes efter, at du er tilfreds med dine basstraps. Der er  to forskellige steder, hvor man skal sætte akustikpaneler op. Først og fremmest i hjørnerne som her:

 


 

Først og vigtigst skal de altså anbringes i de "dihedrale" hjørner - dér hvor kun to flader støder sammen, som det er fremhævet her

 

 

Til sidst kommer den placering, hvor vi alle har set dem, men som altså er den mindst vigtige: På udvalgte vægflader

 

 

Det er som udgangspunkt ikke nødvendigt at dække væggene helt akustikpaneler. Anbring nogle stykker på hver væg og lyt... Når et felt er dækket af akustikpaneler bør det ikke være nødvendigt at anbringe plader på netop samme sted overfor. Panelerne kan med fordel "overlappe" som på tegningen ovenfor.

HUSK

Husk at foretage masser af lydprøver under opsætningen - klap, syng, råb eller prøv med forskellige percussioninstrumenter undervejs. Gå aldrig videre til næste punkt, før du er tilfreds med det foregående!!!