En go' grej-diskussion

Guitarister går aldrig af vejen for en god diskussion om udstyr og betydningen af forskellige materialer eller konstruktion. Du behøver ikke at surfe meget rundt på nettet for at finde hidsige diskussioner om træsorter, polyurethan- overfor nitrolakering, lyden af nikkelbånd i forhold til rustfrit stål og meget, meget andet... Listen er nærmest uendelig, og mange guitarister har markante holdninger til, hvad materialevalg og konstruktion betyder for netop deres helt egen lyd! Det er kort sagt noget, der optager sindene, som på billedet her...

Her skal vi beskæftige os med én af de mere nicheprægede diskussioner, som alligevel kan være mægtigt interessant for os alle - nemlig forskellen på 22 eller 24 bånd på halsen.

NOTE: Hvis du ikke ved, hvad guitarens "bånd" er for nogle, så er denne artikel ikke for dig. OG lad os så lige slå fast med det samme, at der efter min mening ikke er nogen løsning, som er rigtig eller forkert - blot skal vi interessere os lidt for, hvilke muligheder de forskellige løsninger indebærer for os som musikere.

22 eller 24 bånd?

En diskussion, man ikke ser så ofter, er hvilken forskel der er på at vælge en guitar med henholdsvis 22 eller 24 bånd. Lad os kigge lidt på dét!

Det er velkendt, at en guitar kan have et forskellige antal bånd på halsen. Ofte kan valget stå mellem 21 eller 22 bånd som eksempelvis Fenders ikoniske modeller af Stratocasters, hvor man indtil for nylig har skullet forholde sig til, at en mexicansk fremstillet guitar (billigere) som hovedregel havde 21 bånd, mens dens amerikanske storebror normalt kunne forventes at have 22 bånd - i hvert fald, når der var tale om en "stangvare" - altså firmaets standardudgaver af modellerne. Check i øvrigt vores udvalg af Fender ved at klikke på billedet af denne fede Strat fra Ultra serien

Når man begynder på at spille el-guitar, vil man for manges vedkommende forestille sig at stå på de store scener og spille skingre - men meget hurtige soli oppe i det helt høje toneregister, og for mit eget vedkommende betød dét et sted omkring udgangen af 1980'erne, at jeg slet ikke kunne få bånd nok på min guitar - lige indtil grunge-fænomenet fra Seattle ramte os, men dét er jo, som man siger, en helt anden historie...

Senere bliver man mere opmærksom på, at de høje registre nok i virkeligheden ikke er dér, hvor man tjener pengene, og de højeste bånd på halsen omtales i nogen sammenhænge som "den støvede ende af halsen", fordi ting der ikke bliver brugt særligt meget jo som bekendt har det med at samle støv.

NÅ, men tilbage til det essentielle her: DU ved bedst selv, om du har decideret behov for 24 bånd, så du kan komme op i oktaven på en guitar, der spænder over hele fire oktaver, eller om det er et valg, som betyder mindre for dig og din musikalske stilart. Men har du nogensinde tænkt over, at valget også betyder noget for lyden af især din "neck pickup" - altså pickuppen tættest på halsen? Mensuren - altså strengenes længde fra saddel til topsaddel - er for eksempelvis en PRS guitar på 25 tommer - uanset om guitaren har 22 eller 24 bånd. Og eftersom 24 bånd kræver mere plads end 22, medfører dét nødvendigvis, at den forreste pickup kommer til at sidde anderledes. Oktaven på 12. bånd sidder nemlig præcis midt på strengen, mens den endnu højere oktav på 24. bånd sidder 3/4 af strengens afstand fra topsadlen mod stolen! Men dén historie om fysikkens love, Pytagoras og at en oktav er halvt eller dobbelt så mange svingninger af strengen... Dét er vist en længere historie til en anden god gang... Og bemærk i øvrigt, at når jeg tager udgangspunkt i PRS Guitars, er det fordi, at jeg er helt vild med dem, OG fordi firmaets Custom-modeller er oplagte til sådan en sammenligning, som vi her har gang i!

Her gennemgår The Tone King forskellen på to identiske SE-guitarer fra PRS, og hvad det betyder for output og spilbarhed.


Læg mærke til, at vi cirka tre minutter inde i klippet får slået fast, at den eneste forskel rent fysisk er længden af gribebrættet og dermed placeringen af pickuppen nærmest halsen. Du kan let møde guitarister, som udleder en masse andre forskellige forskelle med hensyn til selve specifikationerne, men det er ganske enkelt ukorrekt, at der skulle være andre forskelle - i hvert fald for PRS' vedkommende. Tilbage er herefter kun at diskutere den mere subjektive oplevelse af, hvad placeringen af hals-pickuppen betyder for netop dig og dine ører.

Hvis du vil se mere til The Tone King, så finder du hans kanal på Youtube.com ved at klikke her.

Hvis du vil vide mere

Jeg har ladet mig inspirere lidt af en tråd på diskussionsforumet "The Gear Page", hvor du kan læse mere  og danne dig dit eget overblik over lyd og musikeres meget forskellige holdninger ved at klikke lige her (åbner i nyt vindue). Som det vil fremgå af tråden, så er der forskellige opfattelser af forskellen på 22 og 24 bånd på i øvrigt identiske guitarer, og hvad det betyder for, hvordan guitaren er konstrueret. Læs og dan dig så din egen holdning.

Kom gerne ind på vores hjemmeside og se, hvad vi har at byde på. Selv er jeg for eksempel ret forelsket i PRS' Custom 24 i den prismæssigt overkommelige SE udgave, uden at jeg i øvrigt kan forklare hvorfor... Jeg har helt sikkert IKKE brug for de to ekstra bånd, men jeg synes, at det er en vanvittigt flot og velspillende guitar, og hvorfor sku' man ikke lige tage de to ekstra bånd med, når man nu er igang?! Jeg kan slet ikke stå for den i farven "Whale Blue", som du kan klikke dig ind på ved at give et klik på billedet her nedenfor. Ellers kan du checke hele udvalget af el-guitarer fra PRS ved at give et lille klik her!

PS: Vidste du i øvrigt, at fuglen på 24. bånd af en PRS guitar er en ugle, og at du KUN kan få en ugle på dit gribebræt ved at købe én af firmaets Custom 24-modeller, hvad enten det så er en asiatisk bygget SE model eller en amerikansk "core series"? Hvis du ikke har haft tid til at se, Tone Kings video ovenfor, så kan jeg fortælle dig, at det er et sted lige over 8 minutter inde, at løjerne starter, hvis du er ornitologisk interesseret!