Yvette Young og Covet

Der er sikkert ikke mange her i Skandinavien, som har hørt om hverken Yvette Young eller hendes band, Covet. Dét skal vi have rettet op på, så her kommer en lille solo-optræden, hvor hun viser, hvad hun kan sammen med den nye THR-II øveforstærker fra Yamaha. Dén (forstærkeren) er der heller ikke nogen, der har hørt om endnu, men det får vi så også rettet op på

 

 

Som du nok fornemmer, har hun en meget, meget usædvanlig teknik, som samtidig tilsyneladende er fuldstændigt fejlfri. Dét er der en helt særlig grund til: Yvette har nemlig en baggrund på klaver, og hun har også spillet violin fra en tidlig alder. Hun er klassisk skolet på de to instrumenter og har derfor en omfattende bagage med sig i form af både repertoire, øvedisciplin og musikteori.

Yvette Young spiller, hvad er bredt betegnes som "math rock" - som er en samlet betegnelse for meget teknisk og kompliceret musik med en moderne instrumentering af især trommer, bas og elguitar. Men lad dig ikke narre af "math rock" betegnelsen, for Covets og Yvette Youngs musik er meget stemningsfuld og for det meste i den blide ende. Hun forklarer selv, at hun startede med at spille alene for sig selv på sit værelse, og derfor udviklede en flerstemmig tilgang til sin guitar, fordi hun var nødt til i ét eller andet omfang at kompensere for manglen på andre musikere ved selv at spille både rytme- og solostemmer, baslinie og harmonier. Når man ser og hører hende spille, er der ingen tvivl om, at hun har lagt utroligt mange timer i sin teknik, og at hun samtidig er begunstiget med et talent, der rækker langt ud over det sædvanlige!

Hun fortæller selv, at teknikken med tapping og polyfoniske linier på et instrument, som i virkeligheden ved sin udformning slet ikke lægger op til det, stammer fra hendes opdragelse på klaveret. Hun har instinktivt en fornemmelse eller vane for, at venstre hånd forbindes med de dybere toner og baslinien, mens de lyse strenge og dermed også melodi og harmonier kommer fra højre hånd og de tynde strenge på guitaren. Effekten opnår hun med tapping og masser af det, som nogle musikere kalder "hammer-ons from nowhere", hvor du rammer en tone ved at trykke fingeren hurtigt ned på gribebrættet, uden at slå tonen an med den anden hånd. Dét og sine oplevelser med den nye anden generation af Yamahas THR forstærkere fortæller hun om her nedenfor.

 

 

Som rigtigt mange andre amerikanske musikere har også Youngs tidlige musikalitet udfoldet sig i og omkring kirken, hvor hun mener at have fået en del af sine harmonier og hang til forholdsvis ren lyd, og hvor hun også stemte sin guitar helt normalt, men det med tuningen kommer du nok til at høre mere om nedenfor under punktet "udstyr"...

Kimen til Yvette Youngs berømmelse er lagt via de sociale medier og Youtube, hvor hun begyndte at uploade videoer med sin guitar i 2009. Hun fik hurtigt en stor fanskare, og oplevede blandt andet at blive en stjerne i Japan, før hun nogensinde satte sine ben der. Covet er i øvrigt hendes band, som hun har samlet for at have en anderledes platform for sin musik, end solomaterialet kunne give.

Sangskrivning

Yvette Young strør om sig med gode fif til sangskrivningen. Du kan sikkert allerede fornemme det i klippet ovenfor, hvor hun fortæller om den nye Yamaha THR-II øveforstærker, men ellers bør du se det amerikanske magasin Premier Guitars "rig rundown" med hende, som du finder næsten nederst i denne blog. Spids ørerne og måske også pennen, for hun har meget at sige, og det er stjernegodt alt sammen!

Hun siger, at hun forsøger at skabe et intimt rum, når hun skriver sine melodier - at hun gerne vil have, det skal lyde smukt. NÅR hun vælger at bruge skæve klange eller mere dramatiske linier, sker det altid for at kunne "lande" smukt bagefter.

Selvom Yvette Young har en lang og intensiv musikalsk uddannelse bag sig, fortæller hun, at musikteorien ikke er i brug, når hun skriver. Ifølge hende bliver musikteorien hurtigt til en slags fængsel, som begrænser hende i sangskrivningen. Hun går i stedet udelukkende efter, at det skal lyde godt, og hun udfordrer sig selv ved at udtænke klange og melodier i hovedet, for så først bagefter at finde ud af, hvordan de også rent fysisk skal spilles på guitaren. Det er ikke udsædvanligt for hende at finde på en melodi, som hun så skal bruge fem til seks timer på at få arbejdet ind i hænderne, så hun kan spille den!

... Og dét er i øvrigt en indtrængende opfordring, som hun har til alle musikere: Det er vigtigt, at man går efter melodien i stedet for mønstre og skalaer. Kun på dén måde finder man frem til de smukkeste melodier, og udvikler samtidig forbindelsen mellem sin melodiske sans og hænderne på instrumentet! Og med dén viden i baghovedet, synes jeg, at vi skal tage et "lille" stykke med Covet, som her spiller en mini-koncert til ære for kameraet på Audiotree

 

 

Hun fortæller i øvrigt, at hun er meget påvirket af det progressive japanske math rock-band "Toe", som har en del udgivelser bag sig. Yvette opdagede bandet, mens hun gik på college i USA, og opdagelsen har siden sat sine spor i hendes højt udviklede guitarisme!

Yvette Youngs udstyr

Som de fleste professionelle guitarister, har Yvette Young naturligvis en masse forskelligt udstyr. Som hun forklarer i Premier Guitars Rig Rundown her nedenfor, bruger hun masser af alternative tuninger til sin guitar, som hun normalt aldrig stemmer, som vi andre, hvilket vil sige tonerne E, A, D, G, H og E. I stedet har hun en masse andre måder, som hun stemmer sine strenge på. Det er noget, der kræver stort overblik og rutine, som man kun kan få af at øve sig - og oftest mere end de fleste. Hun forsøger dog at begrænse sig til bandets koncerter - for ikke at være sådan én, der har en ny guitar med til hver sang. Hun bruger Ibanez Talman, som vi desværre ikke har på lager hos DanGuitar.dk, men har til gengæld nogle andre af japanske Ibanez' modeller på lager - dem finder du ved at klikke her! Den fede, custom-malede Strandberg med syv strenge, kan vi desværre ikke sælge dig, men du kan overveje at klikke her og købe en Beaton, som du selv kan dekorere!?

Hun bruger D'Addarios NYXL strenge, og de skal være forholdsvis tykke. De fleste guitarister ved godt, at når hun bruger "12'ere" på elguitar, så er strengene en god solid håndfuld at have med at gøre! Vanen med de hårde strenge skyldes flere ting - blandt andet har hun meget stærke hender på grund af sin opvækst med klaver og flygel. Derudover er de tykkere strenge langt hen ad vejen en nødvendighed, fordi hun bruger mange håndstillinger og teknikker for at skabe de sarte klange og harmonier. Her går de tykkere strenge, at klangen og intonationen er mere stabil end dén, man kan få ud af tyndere strenge, som de fleste af os spiller med på vores el-guitarer. Der kan siges meget godt om NYXL - de koster lidt mere end almindelige strenge, men til gengæld både lyder de bedre og holder længere, og så har vi masser af dem på lager her hos DanGuitar, som du bare skal klikke lige her - så går resten (næsten) af sig selv!

Hun bruger en Vox AC-30 forstærker, når hun spiller med sit band - men se nu bare videoen for at høre nærmere om alle de tanker, hun gør sig om valg af udstyr. Her er Premier Guitars "Rig Rundown", hvor Yvette kommer langt omkring, og hvor det tydeligt skinner igennem, at intet er tilfældigt i hendes valg af udstyr!

 

 

Jeg må indrømme, at nogle af guldkornene går henover hovedet på mig, fordi vi er på et niveau, der simpelthen er så højt, at jeg ikke fatter, hvad Yvette Young taler om!!! 

Men vi lærer undervejs, at en compressor er uundværlig til live-brug - især hvis man har en indviklet teknik eller synger, mens man spiller guitar. Til gengæld bemærker jeg, at hun advarer imod at bruge den, når man sidder derhjemme og øver for sig selv, fordi kompressionen giver en falsk tryghed og kan føre til en mere sjusket teknik, fordi den udligner utilsigtede udsving i dynamikken - altså om du spiller hårdt eller blødt, når du rammer strengene.

Som hun fortæller om, er en 10-bånds equalizer stort set uundværlig, når du skal ud at spille live. Du kan få en god model fra Caline, som er baseret på MXR'en ved at klikke her.

Yamaha THR-II

Yvette Young er en del af Yamahas markedsføring for deres nye generation af øveforstærkeren THR, som denne gang fås i en trådløs udgave, der passer sammen med Line 6's trådløse G10 system. Men i skrivende stund er de nye forstærkere fra knapt nok kommet i handlen endnu, så hold øje med disse sider, så lover jeg at fremskaffe et link, så snart de kan fås hos DanGuitar.dk. Den gamle serie var meget, meget rost gennem hele sin otte-årige produktcyklus, og hvor mange små, digitale øveforstærkere kan man lige sige dét om?

Denne gang kommer forstærkerne i tre forskellige udgaver fra starten, men de indeholder til gengæld alle lydene og forstærkeremuleringerne i en opdateret udgave. Du kan nu få den i både en 20 watt og 30 watt udgave, og nogle af dem er trådløse - som i "helt trådløse" - med indbyggede batterier!

Som vores danske superguitarist, Søren Andersen siger, så spiller han måske 200 koncerter om året fordelt over hele verden, men "every day there is a THR involved in my work"! Og selvom alt dette her i grunden handlede om Yvette Young, så lad os også høre Søren fortælle om de nye forstærkere...

 

 

UPDATE: Forstærkerne er nu landet hos DanGuitar.dk, og du finder dem ved at klikke her!