Rabler det totalt for ham skrive-smølfen hos DanGuitar.dk? Hvad har min kommende karriere som stjerne med "beliggenhed" at gøre?
Jo, hvis du gerne vil skabe dig en fremtidig levevej indenfor musik, så hæng på og læs lige med her, for dit netværk er din "beliggenhed" i forhold til dine kolleger og dit publikum. Lyder det alt for indviklet? Det behøver det ikke at være, og dét vil jeg gerne fortælle dig om her...
Der er kamp om jobs indenfor musikken, og derfor har du brug for denne opskrift til, hvordan du skal gøre for at placere dig selv bedst muligt i kampen for en levevej indenfor musik. Dét, du skal holde dig for øje, er blandt andet, at du altid kun er ét opkald eller én mail fra det næste, spændende job, som ud over at være et fedt gig også kan ske at åbne endnu flere døre til spillejobs eller indspilningssessions.
... Og lad mig lige slå fast med det samme, at nogle af de ting, der her vil blive beskrevet som "at netværke" er noget, som i forvejen vil falde dig helt naturligt som musiker og musikinteresseret såsom at gå til jams, at tage til (også mindre) koncerter og i det hele taget forsøge at sprede din musikalitet ud over så mange livsområder som muligt! Meget af det, du skal gøre er almindelig sund fornuft, som du selv kan regne ud, og her vil jeg prøve at fremhæve nogle af de virkemidler, som måske er mindre indlysende, og som vi derfor alle kan have glæde af at få fremhævet en enkelt gang eller to. Og husk, som Pete Thorn fortæller dig om her: Tro på dig selv!
Du skal desuden altid huske, at en musikkarriere også er en form for forretning, og at du derfor er nødt til engang imellem at sætte dig ned og tænke over, hvordan du kan optimere din afsætning og indtjening!
Selvom du måske synes, at moderne hitliste-musik er noget hø, og at "alting var bedre i gamle dage", så tag lige og hold dig orienteret!
Hvis du gerne vil hyres til at hjælpe folk med at skabe ny musik, så er du nødt til at vide, hvad der rører sig derude. Du behøver ikke at dedikere al din tid på at lære top 20 udenad, men tænk bare lige lidt over, hvad der er "hot", og hvem der er i fokus for tiden. Du tager ikke skade af at sprede din musikalske opmærksomhed lidt ud, og dét vil førnævnte Pete Thorn gerne fortælle dig om her
Tænk dig grundigt om, før du tager et spillejob, du måske ikke helt har tid til. Det tager tid at forberede sig ordentligt, og der sker altid ét eller andet, som kommer til at medføre et højere tidsforbrug (og energi) fra din side, end du først havde kalkuleret med. Hvis det ender med, at du kommer til at levere en indsats og et resultat, som ikke lever op til dit bedste, så var det måske bedre at have ladet være?
I stedet kunne du med fordel kanalisere et potentielt koncert- eller studiejob i retning af en musiker i din kreds, som du ved kan løfte opgaven og på den måde opbygge din "kredit" både hos din kollega, som får jobbet - men så sandelig også hos kapelmesteren, som du har hjulpet med at finde den rigtige musiker til jobbet, samtidig med at du har udvist selverkendelse og realisme og dermed sat fremtidig goodwill i banken.
Det lyder sleskt, og det er det vel til dels også, men det betaler sig altså at have en lille sælger i maven. Jeg er nødt til at nævne det her, fordi det er en tankegang, som ligger mange musikere fjernt. Man kan godt gå rundt og tro, at hvis bare man er dygtig nok og "føler" musikken rigtigt, så får man før eller siden, hvad man fortjener som musiker... WRONG!!! Det gør du ikke...
De gode jobs tilfalder dem, som er gode nok, og som sørger for at være synlige og samtidig have ry for at være pålidelige og omgængelige. Så lige dér ligger din udfordring: "Don't be an asshole!", som de siger derude.
Det betaler sig altså at vide, hvem der er bandleder eller kapelmester på de fede projekter og derefter sørge for, at netop de personer også ved, hvem du er! Det er jo ikke sikkert, at en bandleder lige står og mangler endnu et stjernefrø til at spille triangel, men hvad sker der i næste uge, når den hidtidige percussionist falder over en bongotromme og bliver uarbejdsdygtig? Netop dér kan det betale sig, at du har gjort dig synlig og har orden i dit bagkatalog og dit rygte.
... Sørg i øvrigt for, at ingen ser dig anbringe bongotrommen foran buffet'en...
Man siger, at "tiden læger alle sår", og dét er jo dejligt... Desværre har den det også med at føre til glemsel og udvande ellers gode bekendtskaber. Netop derfor skal du huske engang imellem at genopfriske dine kontakter for at bringe dig selv lidt højere op bevidstheden. Markedsføringsfolk taler om at gøre sig til "top of mind" - og præcis dét er faktisk, hvad du gør, når du lige udveksler et par høflighedsfraser med perifere bekendte indenfor branchen. Betragt det som en investering i din karriere og din forretning og husk at bruge lidt tid på det engang imellem.
Der skal ikke så meget til - bare lige et par ord som "så du Lenny Kravitz, da han var i byen" og et "håber i øvrigt, at alt er vel". Hokus pokus - musik-mig i fokus!
Mange af dem, som er blevet til noget indenfor musikken, fortæller, at de aldrig har haft noget alternativ. De har ganske enkelt ikke overvejet, at det kunne gå galt, og de har derfor ikke haft nogen "plan B" - men i stedet helliget sig formålet om at blive til noget indenfor musikken. Det er måske nok ikke på sin plads for mig at anbefale så kompromisløs en strategi, men gå i det mindste til opgaven med samme ildhu og omhyggelighed.
Der er mange måder at leve af musik, og én af dem er at undervise og sprede glæden ved musik til yngre generationer. Overvej, om ikke musikundervisning kan bære dig igennem og i det mindste skaffe penge til huslejen, mens du arbejder på at gøre musik til din levevej - og om ikke andet, kan undervisningen måske være din "plan B"?!
Se lige, hvordan JT gør det i hans video med gode råd her nedenfor
... Og HUSK... Hvis alt andet svigter, er der jo også brug for roadies - både på de store turnéer og ude på de mindre spillesteder... Men så er vi jo igen tilbage ved det med netværket, for har du måske nogensinde set en annonce i avisen eller på nettet, hvor Taylor Swift søger nye roadies? Nej, vel...
PS: Hvis du vil vide endnu mere om networking som musiker, så har jeg hentet lidt "venlig inspiration" hos MusicRadar.com, hvor du kan læse mere om det ved at klikke her.