- Fremstillet i Californien, USA
- 6-strenget westernguitar med indbygget mikrofonsystem
- Med den populære Taylor hals
- Grand Pacific kropsform
- V-Class, spande-mønster
- Massivt sitka gran dæk med bund og sider i mahogni
- Leveres inkl. original Taylor hardcase
- Ibenholt gribebræt med 20 bånd
Taylor Builder’s Edition 517e V-Class
Builder’s Edition 517e V-Class er en Grand Pacific westernguitar, som hører hjemme i Taylor’s 500 serie. 517e V-Class kombinerer massivt mahogni på bund og sider med et dæk i udsøgt og torrefied sitka gran. Kombinationen af massivt mahogni og torrefied sitka gran skaber en guitar, der har en uhyggeligt varm og rund tone som reagerer meget livligt på de mindste nuancer i dit spil. Torrefied sitka gran giver guitaren en klokkeagtig brillianse og et bredt dynamisk område. På 517e V-Class bruger Taylor torrefaction i fremstillingen af dækket, hvilket resulterer i en mere ”tilspillet” klang fra dækket, meget lig den klang man får fra en guitar, der har været spillet og elsket i mange år. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvensspektret og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.
Builder’s Edition Taylor 517e V-Class hører til den første generation af Taylor’s Grand Pacific guitarer. Grand Pacific er en Round Shoulder kropsform som dramatisk videreudvikler på Taylors lydpalet og som giver en ny akustisk toneoplevelse, der vil overraske guitarister, der tror, at de kender Taylor’s lyd. Grand Pacific resonerer med en meget fin balance mellem styrke i bunden og klarhed i de midterste og øvre registre. Den producerer en varm, afrundet tone, hvor tonerne blandes og skaber en krydret lyd.
V-Class
Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren som understøtter dækket og som hjælper til med at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.
Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma, der betyder, at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af, hvor stift dækket er - kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere, så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stift og fleksibels og producere en klang, der både har volumen og som er vedholdende. Og som det efterfølgende har vist sig, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet, da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 517e V-Class er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999 og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig, som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til at forblive lige på grund af, at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14 bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.
Taylor guitarhalsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt-gribebrættet helt op til det 19 bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14 bånd i og med, at gribebrættet bliver ”flydende”, når det bliver limet direkte på dækket som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14 bånd, mens Taylor guitarhalsen forbliver perfekt lige og stabil.
Taylor guitarhalsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have, for at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan derimod være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup-design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker, producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.
Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse, at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.
Sadlens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til at flytte pickuppen for at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickupsensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små unbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.
Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volumen, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør, at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 517e til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.