Taylor Builder's Edition 816ce western-guitar

  • Fremstillet i Californien, USA
  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Symphony kropsform
  • Med Soundport cutaway
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt udsøgt lutz gran dæk med 2-delt bund og sider i massivt østindisk palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor hardcase
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

Builder’s Edition 816ce V-Class kombinerer massivt østindisk palisander (rosewood) på bund og sider med et dæk i udsøgt massivt sitka gran. Kombinationen af massivt østindisk palisander (rosewood) og sitka gran hører til i den absolutte topklasse, og er den mest populære og efterspurgte kombination af træ til håndbyggede western-guitarer. Det skaber en guitar med udsøgte tonale kvaliteter, hvor østindisk palisander (rosewood) leverer en klang, som er både dybere i bassen, og som har et større harmonisk indhold i diskanten, en klang som kan beskrives som sød og gnistrende med mere artikulation. Lutz gran er en naturligt forekommende hybrid mellem sitka- og hvidgran, og har en klang, som er meget lig den klang, man får fra Adirondack gran, dog har lutz gran mere volume, og en mere dominerende tone. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved, at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

Grand Symphony

Taylor Builders Edition 816ce V-Class er bygget som en Grand Symphony model med massivt lutz gran på dækket og med bund og sider i østindisk palisander (rosewood). Grand Symphony modellen blev oprindeligt udviklet i 2006 af Andy Powers, og siden forbedret i 2020. Grand Symphony modellen fremstår som en turboladet version af Grand Auditorium modellen, som med en anelse større krop giver Builders Edition 816ce en lidt mere potent og dynamisk allround-lyd. Du kan således forvente, at få en western-guitar med en dybere bas, tykkere diskanter og øget volume, samt en mere vedholdende klang i basområdet. Alt sammen uden at ændre på guitarens tonale balance og klarhed.

Soundport udskæringen på Grand Symphony guitaren er en delvis florentinsk udskæring, der lader guitarens bund forblive uberørt af udskæringen samtidigt med, at den giver os et ekstra lydhul, som forbedrer guitaren projektion samtidigt med, at udskæringen giver os adgang til de højere bånd.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren, som understøtter dækket, og som hjælper til med, at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma der betyder, at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stift og fleksibelt og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det viser sig efterfølgende, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet, da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor Builders Edition 816ce V-Class er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd, som kommer fra Taylors eget savværk i Crelicam, Cameroon. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål, at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til, at forblive lige på grund af, at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i, at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på den samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med, at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for, at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse, at strengen og dens vibration får sadlen til, at ""hoppe"" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver ""låst"" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadelens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til, at flytte pickuppen for, at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen, at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner, som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor Builders Edition 816ce V-Class til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Læs hele beskrivelsen
luksus lavet i USA med hardcase med tuner og pickup
Førpris 33.499,00 DKK Specialpris / Tilbudspris? 28.479,00 DKK
Prisen er inkl. moms
Varen er på lager
Levering 1-2 hverdage

Bestil inden kl. 15.30 på hverdage, og vi sender i dag

Levering 1-2 hverdage
  • Tilfredsgaranti - 30 dages fuld returret

Varen er på lager - Levering 1-2 hverdage
Varenr.:
TL-BUILDERS-816CE
  • Fremstillet i Californien, USA
  • 6-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Symphony kropsform
  • Med Soundport cutaway
  • V-Class, spande-mønster
  • Massivt udsøgt lutz gran dæk med 2-delt bund og sider i massivt østindisk palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor hardcase
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

Builder’s Edition 816ce V-Class kombinerer massivt østindisk palisander (rosewood) på bund og sider med et dæk i udsøgt massivt sitka gran. Kombinationen af massivt østindisk palisander (rosewood) og sitka gran hører til i den absolutte topklasse, og er den mest populære og efterspurgte kombination af træ til håndbyggede western-guitarer. Det skaber en guitar med udsøgte tonale kvaliteter, hvor østindisk palisander (rosewood) leverer en klang, som er både dybere i bassen, og som har et større harmonisk indhold i diskanten, en klang som kan beskrives som sød og gnistrende med mere artikulation. Lutz gran er en naturligt forekommende hybrid mellem sitka- og hvidgran, og har en klang, som er meget lig den klang, man får fra Adirondack gran, dog har lutz gran mere volume, og en mere dominerende tone. Du får Taylors revolutionerende V-klasse spande system, som øger lydstyrken i guitaren jævnt over frekvens spektret, og som forbedrer guitarens naturlige intonation ved, at skabe et mere synergistisk respons fra dækket.

Grand Symphony

Taylor Builders Edition 816ce V-Class er bygget som en Grand Symphony model med massivt lutz gran på dækket og med bund og sider i østindisk palisander (rosewood). Grand Symphony modellen blev oprindeligt udviklet i 2006 af Andy Powers, og siden forbedret i 2020. Grand Symphony modellen fremstår som en turboladet version af Grand Auditorium modellen, som med en anelse større krop giver Builders Edition 816ce en lidt mere potent og dynamisk allround-lyd. Du kan således forvente, at få en western-guitar med en dybere bas, tykkere diskanter og øget volume, samt en mere vedholdende klang i basområdet. Alt sammen uden at ændre på guitarens tonale balance og klarhed.

Soundport udskæringen på Grand Symphony guitaren er en delvis florentinsk udskæring, der lader guitarens bund forblive uberørt af udskæringen samtidigt med, at den giver os et ekstra lydhul, som forbedrer guitaren projektion samtidigt med, at udskæringen giver os adgang til de højere bånd.

V-Class

Spande systemet (eller bracing) er den interne ramme i guitaren, som understøtter dækket, og som hjælper til med, at forme lyden i en akustisk guitar. V-klasse bracing er et banebrydende nyt Taylor design - en ny sonisk "motor" - der forandrer den måde, en akustisk guitars dæk vibrerer på. V-Class er udviklet af mester guitar designer Andy Powers, og markerer et skift væk fra den traditionelle X-bracing, og som producerer toner, der er højere i volumen, mere vedholdende og mere i samklang med hinanden.

Mens den traditionel X-bracing har været toneangivende (undskyld, jeg kunne ikke lade være) i over 100 år, så ligger der i X-bracing designet et dilemma der betyder, at man må afveje og afbalancere to centrale elementer i en akustisk guitars lyd: nemlig volumen i forhold til klangens vedholdenhed. En guitar's dæk bidrager til begge dele. Hvor en guitars volumen afhænger af fleksibiliteten i dækket, mens klangens vedholdenhed bestemmes af hvor stift dækket er, kan du se problemet? Når vi gør dækket stivere så reducerer vi fleksibiliteten og omvendt. V-klasse bracing ændrer det. Nu kan en akustisk guitars dæk være både stift og fleksibelt og producere en klang, der både har volumen, og som er vedholdende. Og som det viser sig efterfølgende, så forbedrer V-Class ligeledes guitarens intonation, hvilket var helt utilsigtet, da Andy Powers startede udviklingen af V-Class.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor Builders Edition 816ce V-Class er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd, som kommer fra Taylors eget savværk i Crelicam, Cameroon. Den, for spilleglæden, så vigtige hals er endnu en innovation fra Taylor, og den går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål, at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til, at forblive lige på grund af, at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i, at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på den samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med, at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på dækket, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver perfekt lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for, at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse, at strengen og dens vibration får sadlen til, at ""hoppe"" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver ""låst"" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadelens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til, at flytte pickuppen for, at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen, at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbraco skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner, som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur, som gør at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor Builders Edition 816ce V-Class til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

More Information
Antal strenge6
TypeGrand Symphony
CutawayJa
DækGran
Massivt dækJa
SiderPalisander (rosewood)
Massive siderJa
BundPalisander (rosewood)
Massiv bundJa
HalsMahogni
GribebrætIbenholt
Antal bånd20
SaddelMicarta
Strengeholder (bridge)Ebony
Bro (saddle)Tusq (kompenseret)
Strengelængde632 mm (24,87")
Bredde ved 1. bånd44,5 mm (1,75")
RosetteJa
SlagpladeJa
StemmeskruerStøbte og lukkede
Indbygget mikrofonJa
PreampTaylor Expression System 2
TunerJa
EtuiKasse

Samlet vægt inkl. emballage: 6 kg

Længde104,5 cm
Bredde41,5 cm
Dybde11 cm
  • Transportkasse