Hurtig levering
30 dages tilfredshedsgaranti

Taylor 254ce Rosewood western-guitar

Taylor
  • 12-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Auditorium kropsform
  • Massivt sitka grandæk med bund og sider i palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor transporttaske
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

Taylor 254ce Rosewood er en 12-strenget guitar, som hører hjemme i Taylors 200 Serie. 200 serien er en serie af guitarer, som byder på professionelle egenskaber og byggekvalitet, men som stadigt er prismæssigt overkommelige. Taylor 254ce Rosewood er en 12-strenget western-guitar, som blander traditionel og moderne guitarbygning, og som præsenterer sig som et spændende og alsidigt instrument, der putter spilleglæden i højsædet. Med fortrin som dæk i massivt sitka gran, bund og sider i palisander, venetiansk cutaway, ibenholt gribebræt, og den så eftertragtede Taylor halskonstruktion, giver Taylor os en inspirerende og musikalsk western-guitar, som man kan have glæde af i årtier.

Grand Auditorium

Taylor 254ce Rosewood er bygget som en Grand Auditorium model med massivt sitka gran på dækket og med bund og sider i Palisander træ. På grund af den varme tone med masser af overtoner, såvel som en meget dyb bas og stor klarhed i diskanten, er palisander den mest eftertragtede og efterspurgte træsort, som i dag anvendes på akustiske guitarer. Palisander reagerer ligeledes meget hurtigt, så nuancerne i dit spil står tydeligt og klart.

Grand Auditorium modellen blev oprindeligt udviklet i 1994 af Bob Taylor, og er Taylors mest populære og alsidige kropsform. Grand Auditorium er en mellemstørrelse kropsform, som ligger et sted imellem en Dreadnought og en Grand Concert. Mens den større Dreadnought traditionelt bliver betragtet som en plekterguitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspilsguitar, så er Grand Auditorium designet til, at levere på begge fronter. Formen producerede en original akustisk stemme, der var stor nok til, at håndtere både plekter og fingerspil, med en imponerende balance over hele tonespektret, især i mellemtonen hvor Grand Auditorium gengiver tonerne klare og veldefinerede.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 254ce Rosewood er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals, som er endnu en innovation fra Taylor går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål, at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til, at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i, at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med, at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på et dæk, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for, at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse af at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadelens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til, at flytte pickuppen for, at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen, at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbracon skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur som gør, at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 254ce Rosewood til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Udgået hos os
Varenr.:TL-254CE

Din guitar kommer igennem vores kvalitetskontrol, inden vi afsender den til dig.

Beskrivelse

  • 12-strenget western-guitar med indbygget mikrofonsystem og cutaway
  • Med den populære Taylor hals
  • Grand Auditorium kropsform
  • Massivt sitka grandæk med bund og sider i palisander (rosewood)
  • Leveres inkl. original Taylor transporttaske
  • Ibenholt gribebræt med 20 bånd

Taylor 254ce Rosewood er en 12-strenget guitar, som hører hjemme i Taylors 200 Serie. 200 serien er en serie af guitarer, som byder på professionelle egenskaber og byggekvalitet, men som stadigt er prismæssigt overkommelige. Taylor 254ce Rosewood er en 12-strenget western-guitar, som blander traditionel og moderne guitarbygning, og som præsenterer sig som et spændende og alsidigt instrument, der putter spilleglæden i højsædet. Med fortrin som dæk i massivt sitka gran, bund og sider i palisander, venetiansk cutaway, ibenholt gribebræt, og den så eftertragtede Taylor halskonstruktion, giver Taylor os en inspirerende og musikalsk western-guitar, som man kan have glæde af i årtier.

Grand Auditorium

Taylor 254ce Rosewood er bygget som en Grand Auditorium model med massivt sitka gran på dækket og med bund og sider i Palisander træ. På grund af den varme tone med masser af overtoner, såvel som en meget dyb bas og stor klarhed i diskanten, er palisander den mest eftertragtede og efterspurgte træsort, som i dag anvendes på akustiske guitarer. Palisander reagerer ligeledes meget hurtigt, så nuancerne i dit spil står tydeligt og klart.

Grand Auditorium modellen blev oprindeligt udviklet i 1994 af Bob Taylor, og er Taylors mest populære og alsidige kropsform. Grand Auditorium er en mellemstørrelse kropsform, som ligger et sted imellem en Dreadnought og en Grand Concert. Mens den større Dreadnought traditionelt bliver betragtet som en plekterguitar, og den mindre Grand Concert kategoriseres som en fingerspilsguitar, så er Grand Auditorium designet til, at levere på begge fronter. Formen producerede en original akustisk stemme, der var stor nok til, at håndtere både plekter og fingerspil, med en imponerende balance over hele tonespektret, især i mellemtonen hvor Grand Auditorium gengiver tonerne klare og veldefinerede.

The Taylor Neck

Halsen på Taylor 254ce Rosewood er udført i mahogni, hvorpå der er monteret et ibenholts gribebræt med 20 bånd. Den, for spilleglæden, så vigtige hals, som er endnu en innovation fra Taylor går generelt under betegnelsen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen blev oprindeligt introduceret i 1999, og har været standard på Taylor guitarer siden 2001. Den patenterede Taylor guitarhals blev designet af Bob Taylor og hans team med det primære formål, at skabe en mere lige og stabil guitar hals. Der hvor nogle guitarhalse kan bøje sig som resultat af fugtighed og andre faktorer, så forbliver Taylor guitarhalsen stabil og lige. Den akustiske stålstrengsguitar har allerede fra starten af haft en stor designfejl. Gribebrættet mangler tilstrækkelig støtte til, at forblive lige på grund af at dækket bevæger sig i forbindelse med ændringer i fugtighed (sommer kontra vinter). Alle guitarer oplever dette fænomen, hvilket ofte resulterer i, at halsen får en lille ”bule” opad ved det 14. bånd, men ikke alle guitarer reagerer på det på samme måde.

Taylor guitar halsen er bygget af et kontinuerligt stykke træ, der understøtter ibenholt gribebrættet helt op til det 19. bånd. Traditionelle guitarhalse mister denne støtte ved det 14. bånd i og med, at gribebrættet bliver ”flydende” når det bliver limet direkte på et dæk, som er i konstant bevægelse. Som et resultat deraf kan andre guitarhalse bøje sig ved det 14. bånd, mens Taylor guitar halsen forbliver lige og stabil.

Taylor guitar halsen monteres sikkert på kroppen i en lomme, der er indsat med laser skårede afstandsstykker. Hver guitar har en optimal guitarhalsvinkel i forhold til kroppen, og disse præcisionsskårede afstandsstykker sørger for, at guitaren har præcis den optimale halsvinkel, som guitaren skal have for, at den yder sit bedste. En anden fordel ved Taylor halsen er dens justerbarhed. Da halsvinklen er skabt af afstandsstykker og ikke kræver lim, kræver en ny justering ikke mere end en guitarbygger med et nyt sæt afstandsstykker og ca. fem minutters tid. At ændre guitarhalsvinklen på en traditionel nakkesamling kan være en særdeles gennemgribende operation på en guitar.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem er et revolutionerende pickup design, der indeholder det nyeste indenfor Taylors forskning i akustisk guitarforstærkning. Centralt i Expression System 2 befinder der sig en pickup, som Taylor har placeret bag ved sadlen, og som har tre unikt placerede og individuelt kalibrerede pickup sensorer. Sensorernes placering muliggør en mere dynamisk formidling af guitarens akustisk lyd, og sammen med Taylors specialdesignede forforstærker producerer dette system en ekstraordinær livlig forstærket tone.

Piezo-elektriske pickupper har i årtier været placeret under en guitars sadel, hvilket er baseret på den langvarige antagelse af at strengen og dens vibration får sadlen til at "hoppe" op og ned. Men Taylors elektronikhold, ledet af udvikleren David Hosler, opdagede, at den vertikale bevægelse faktisk er stærkt begrænset, og at sadlen bliver "låst" på grund af strengenes nedadgående tryk. Derfor reagerer en traditionel undersadel pickup ofte med en lyd, der kan karakteriseres som tynd, sprød, eller syntetisk, især når man spiller aggressivt på guitaren.

Sadelens naturlige bevægelse er faktisk frem og tilbage som et pendul. Denne åbenbaring førte Taylors designteam til, at flytte pickuppen for, at placere den bagved sadlen. Den nye positionering gør det muligt for krystallerne i pickuppen, at reagere mere naturligt på guitarens energi. De tre pickup sensorer er installeret bag sadlen, gennem broen, med tre små umbracon skruer, der kalibrerer placeringen af sensorer i forhold til sadlen.

Expression System 2 har de samme lydstyrke- og tonekontrol funktioner som på det originale Expression system. Det vil sige, at du får volume, bas og diskant kontroller samt fase kontakt. Men systemet har en lidt anden forstærkningsstruktur som gør, at signalet bliver omkring 25 procent kraftigere, meget lig det signal du får fra andre pickupper. Dette gør Taylor 254ce Rosewood til et plug-and-play-venligt instrument, som guitarister og lydmænd nemt kan arbejde med.

Din guitar kommer igennem vores kvalitetskontrol, inden vi afsender den til dig.

Skriv din anmeldelse her

Anmeldelser (0)

Skriv dit spørgsmål her

Spørgsmål (0)