Hvorfor betyder det noget?

Hvad enten det gælder et hjemmestudie eller noget større, så er det vigtigt at gøre sig klart, at valget af monitors betyder rigtigt meget for den lyd, man er i stand til at lave i sit studie. Dine monitors er næsten en forlængelse af dine egne ører, og de er dén lydkilde, som du selv bestemmer dig ud fra, når der skal equaliseres, mixes og tilrettes. Hvis du ikke hører lyden rigtigt gennem dine monitors, siger det næsten sig selv, at du heller ikke vil være i stand til at konstruere et anvendeligt mix, som lyder godt udenfor studiets mure!

Hvad skal jeg så bruge?

Først og fremmest så lad os slå fast, hvad du ikke skal bruge: Det er IKKE en mulighed at bruge "almindelige" hi-fi højttalere. Hi-fi er lavet til at lyde godt, og det er netop ikke "vellyd", vi er ude efter her. Vi skal derimod have skabt de optimale betingelser for selv at SKABE vellyden. Almindelige hi-fi eller stuehøjttalere er skabt til at lyde godt, men de farver også lyden.

Det, vi derimod er ude efter her, er en helt neutral og helst analytisk formidling af lyden i vores mix. At højttalerne fungerer analytisk betyder, at du tydeligt kan skelne de enkelte instrumenter og frekvensområder i mixet.

De fleste vil have brug for det, man kalder nærfeltshøjttalere, som er lavet til at præstere den mest nøjagtige lyd i et område en meter eller to foran højttaleren - der hvor man har sin arbejdsplads. Når man anbringer sig i zonen en meter eller to foran højttalerne og peger dem begge mod sin arbejdsplads, kan man tillade sig ikke at være HELT så hysterisk med indretningen af akustikken i resten af lokalet, hvor man lytter eller arbejder, selvom det naturligvis stadig er vigtigt, at lokalet ikke resonerer, forvrænger eller på anden måde tager noget fra lyden.

Det er vigtigt at få nogle højttalere, der kan spille tilstrækkeligt højt og kan holde til noget, fordi de kommer til at blive udsat for nogle ret høje belastninger i studiet. Det er ikke usædvanligt at isolere et bestemt instrument, hvad enten det nu er en triangel, en violin eller en hi-hat fra trommerne og skrue godt op for et nøje udvalgt frekvensområde, som man ønsker at undersøge nærmere i forbindelse med sit mix. Ordentlige studiemonitors er bygget til at kunne holde til den slags belastninger, så køb nogen monitors, der er beregnet til studiebrug - helst med et maksimalt lydtryk på et sted mellem 80 og 120 dB. Dine studiemonitors skal også helst være mindst to-vejs, sådan at de har separate enheder for henholdsvis bas og diskant.

Aktive eller passive monitors?

I dag er det lettest at vælge aktive højttalere, som har udviklet sig med rivende hast. At de er aktive betyder, at der er forstærker og aktivt delefilter indbygget i højttalerne, så du ikke behøver at have en separat forstærker med mere, som igen forlænger signalkæden og måske "farver" lyden.

At højttalerne er "aktive" er dog ikke i sig selv nogen garanti for deres anvendelighed til formålet.

Placering af monitors

For at dine monitors kommer til deres ret og dermed giver dig mulighed for at skabe det optimale resultat, skal du også lægge noget omtanke i, hvordan du placerer dem. Først og fremmest, så lad mig lige indskyde, at hvis de skal stå tæt på andet udstyr som eksempelvis en computer, hvilket let kan være tilfældet i et hjemmestudie, så SKAL dine monitors være magnetisk skærmede. Men det er de fleste heldigvis også i dag - husk blot at være opmærksom på det!

Dernæst er det vigtigt, at der er plads omkring dem, så der ikke kommer uønskede refleksioner af lyd, når du lytter til dit mix. Hvis dine monitors har basporte på bagsiden er det ekstra vigtigt med god plads, så lyden ikke "kastes" for meget rundt i lokalet. Dine højttalere må helst heller ikke "kigge ud over kanten" af bordpladen/pulten over din mixerpult, fordi lyden på den måde bliver reflekteret fra de hårde flader på pulten, som ofte vil være lavet af metal. Det skaber grøde og forvirring i lydbilledet! De kan derimod med fordel anbringes på platforme eller direkte oven på pulten - gerne på underlag, som ikke går i svingninger og farver lyden. Det er dog bedst, hvis du anbringer dem på dertil indrettede podier eller platforme. At hænge dem op i loftet, så de hænger frit kan også være en rigtigt god løsning! Men som tommelfingerregel, skal diskantenheden helst være i din egen øjenhøjde. ... Og så skal du vinkle dem, så de peger ind mod din position eller dér, hvor du sidder og arbejder med mixet, mens du lytter!

Professionelt studie?

Er du på udkig efter monitors til at større studie, skal du huske, at den gamle traver om pris og kvalitet stadig gælder i et vist omfang. Investeringen i studiemonitors skal sættes i forhold til, hvad du i øvrigt vælger at udstyre dit studie med. Hvis alt andet udstyr er noget af det bedste, man kan købe for penge, vil det naturligvis være decideret hovedløst at spare på studiemonitors.

Det vil i et større studie være en god idé også at skaffe sig nogle store højttalere, som kan "flytte noget luft", fordi der kommer et punkt under indspilning og mixning, hvor musikere og teknikere kan have noget ud af at lytte til indspilningerne ved høj lydstyrke. De større monitors - helst med basenheder på 10-12 tommer - skal udelukkende ses som et supplement til "near field" monitors'ene ved pulten.

Det kan være særdeles værdifuldt for indspilningens resultat, at studiet råder over nogle forskellige højttalere til prøvelytninger. Det gælder både store og små, ved høj som lav lydstyrke og mindre højttalere med mere moderat lydkvalitet som for eksempel bilradioer eller TV-højttalere. Man bør som minimum sikre, at indspilningen lyder godt på den type højttalere og med den lydkvalitet, som de skal bruges på senere - være sig radio, fjernsyn, streamingtjenester eller andet godt.

... Og husk så også at bruge et ordentligt kabel til dine højttalere, så der ikke går værdifulde detaljer tabt i lydbilledet på grund af for dårlige kabler! Og køb ikke kablerne længere, end du har brug for. Længere kabler kan koste på lydkvaliteten.