Lær at synge

Som musikere kan vi altid blive bedre til at synge, og sangstemmen er for os alle sammen et vigtigt redskab til at udvikle vores musikalitet og ikke mindst til at få de gode gigs! Selvom du spiller et strengeinstrument, trommer eller noget helt tredje, så er en god (og ren) sangstemme en åben dør til det bedste, musikalske selskab. Du bliver bedre på dit eget instrument, hvis du også synger, og du får adgang til at spille med de bedste, når du også kan tilbyde at synge kor eller måske ligefrem overtage scenefronten for en sang eller to.

Men hvordan gør man så dét?

Myles Kennedy

Myles Kenndy har allerede haft den tvivlsomme ære at blive nævnt nogle gange på disse sider, og det er der en god grund til. Han er ét af rockens hotteste navne for tiden, og der er ingen tvivl om hans seriøsitet som sanger, musiker og sangskriver. Myles gør altid sit hjemmearbejde, og dét har givet ham en plads som sanger i Slash's band, ligesom han har været inviteret til at øve med en udgave af legendariske Led Zeppelin. Han har stor succes på scenen for melodisk, tungere rock med bandet Alter Bridge, hvor en anden kending på disse sider, guitaristen Mark Tremonti, også huserer. Du kan se her, hvad han kan drive det til alene og kun med en guitar. Du kan glemme alt om X-Faktor eller andre talentkonkurrencer, for dette her er den ægte vare, og jeg kan ikke undgå at få kuldegysninger af sangen, stemmen og guitaren


Jeg håber, at du derude ved skærmen kan høre, hvorfor dette her er min yndlingssang!

Men Myles Kennedy rummer også et andet og vigtigt budskab for dig som sanger. Han tager sin sangstemme meget, meget seriøst og behandler den på lige med et hvilket som helst andet instrument, som man skal øve sig på, vedligeholde og udvikle. Dét betyder blandt andet, at han til stadighed arbejder med sin stemme og sangteknik, og at han ikke viger tilbage for at tage sangundervisning hos eksperter på området, hvis han føler, at der er noget at lære.

Myles' gode råd - Musicradar.com

Det engelske website Musicradar.com har netop offentliggjort en artikel, hvor de har talt indgående med Myles Kennedy om, hvordan man bliver en bedre sanger og frontmand m/k. Noget af det er på ganske højt niveau, men budskabet er ikke til at tage fejl af, så her kommer et par highlights, som jeg tror, at de fleste af os vil kunne bruge... Han fortæller blandt andet om sangundervisning, forskellen på vokaler, stemmeøvelser og livet på turné, ligesom han kommer ind på, hvordan han har taget den næsten 500 år gamle sangteknik bel canto til sig, og hvad den har gjort for hans stemme...

Hvis du vil have det fulde udbytte af Myles' guldkorn er du nødt til at klikke dig videre til Musicradars hjemmeside, men som nævnt er her nogle af rådene i kort form

  1. Det er OK at vælge den sikre udvej eller improvisere lidt rundt om melodien for at spare stemmen, hvis du for eksempel er forkølet eller det er hen mod showets slutning. Det er bedre at improvisere sit til at ramme en lavere tone, end at gå efter den indspillede version og ramme forkert... Han nævner afdøde Freddie Mercury (Queen) som en mester på området!
  2. HUSK at trække vejret! "Du lever og dør" med, hvor du vælger at placere dine åndedrætspauser, og det er vigtigt altid at tilstræbe at have luft nok i det nederste af lungerne (diafragma, som er den netformede muskulatur mellem dine lunger og din mave), så du altid kan give den gas nok. Det er vigtigt at tænke fremad i sangen og vokallinien, så du kan få placeret åndedrætspauserne rigtigt, før luften slipper op.
  3. Lad være med at overdrive din opvarmning! Det er vigtigt at varme stemmen op før en koncert eller en øver, men det skal gøres rigtigt, og sådan at du ikke slider unædigt på stemmen, så du ikke kan yde optimalt, når det kommer til stykket. Kennedy fortæller eksempelvis selv, at han tidligere har varmet op i helt op mod en time før hver koncert, men at han nu lægger vægt på at tilrettelægge opvarmningen rigtigt, sådan at det i stedet kan gøres på omkring ti minutter. Hvis hans stemme er slidt, eller han har været syg, kan der dog være grund til at bruge tid på at arbejde med lidt flere øvelser baseret på vokaler som opvarmning.
  4. En del af stemmen er baseret i brystet - og noget i hovedet/halsen, og her bliver det meget teknisk. Det er vigtigt at øve dig på dét interval, som ligger lige midt imellem de to, og Myles Kennedy er for eksempel bevidst om, at intervallerne for hans eget vedkommende "knækker" et sted omkring tonerne F# til A, hvor han naturligt skifter til den nasale del af sin mundhule.
  5. Prøv forskellige teknikker og søg eventuelt undervisning. Han fortæller, at han selv har haft stor succes med at arbejde sammen med Chris Cornells tidligere lærer, Ron Anderson fra Kalifornien, og at han dér har lært en ældgammel teknik, bel Canto, som oprindeligt benyttedes i opera helt tilbage til 1500-tallet. En lille bonusinfo går ud på, at A'er er lette, mens han synes, at E'erne er sværere, mens han som sangskriver selv godt kan lide I'er, fordi de skærer godt igennem mixet.

Der er i øvrigt kommet et fantastisk interview ud af Musicradars anstrengelser sammen med Myles Kennedy, og dét kan du læse mere mere af ved at klikke her.

Hvad gør du selv?

Det er en vigtig lektie, at man aldrig bliver helt færdig som sanger, og at sang er noget, man kan øve sig på og blive bedre til. Det er ikke noget man bare kan eller ikke kan, og du er ikke "færdiguddannet" - selv ikke, hvis du har spillet koncerter på Wembley eller i O2 Arena.

Hvis du gerne vil være den nye Myles Kennedy, så skal du starte i dag og finde dig en god sanglærer. Der er dog heldigvis også et par ting, du kan købe dig til, og det er Myles' guitarer. Her på DanGuitar.dk forhandler vi akustiske guitarer fra Taylor, som Myles spiller på i det øverste filmklip, mens han spiller på Paul Reed Smith guitarer, når det skal være elektrisk. Du finder Taylor ved at klikke her og PRS ved at klikke her!

... Og hvis du sidder og trænger til et stykke med Myles Kennedy og Slash, så er du ikke alene, så her kommer nummeret "By The Sword" fra bandets udgivelse "Made in Stoke" - live og direkte fra Eagle Rock Entertainment via Youtube.com


Man må da sige, mandens stemmepragt rækker både højt og lavt, ikke?

Bonusinfo: Trommeslageren i The Conspirators, Brent Fitz, er multiinstrumentalist og spiller udover trommer også tangentinstrumenter på meget højt niveau, ligesom han har en uddannelse, som inkluderer musikteori og tonelære. Han har spillet med Slash, Alice Cooper og mange andre ligesom han blandt andet har indspillet med den canadiske funk-rocker Sass Jordan. Brent Fitz har i øvrigt en søster, som også er professionel musiker!